Judith
Verpleegkundige Villa Nuova Vorden

De zorg is echt bewoners gericht. Wat wil de bewoner en we proberen zoveel mogelijk daaraan te voldoen. De dag is echt nooit hetzelfde, het is afwisselend en anders. Je bent heel vrij in je doen en laten. Ik heb het gewoon heel erg naar mijn zin in.

Verhaal Judith – Verpleegkundige Villa Nuova Vorden

Ik werk hier nu 5 jaar, ik ben in 2020 begonnen als verpleegkundige bij Villa Nuova in Vorden. Ik ben hier binnen gekomen, omdat ik dichter bij huis wilde werken. Eerst heb ik altijd in de revalidatie gewerkt, ik vond de uitdaging leuk, maar ik zocht iets anders na 12,5 jaar. Ik heb hier gesolliciteerd en ben toen aangenomen, na goed wikken en wegen. Ik ben hier begonnen om de villa op te starten, het was toen net nieuw.

Mijn grootste uitdaging hier was het opstarten en implementeren van alle nieuwe dingen, er was toen nog niks. Alles moest van de grond opgebouwd worden en daar kon ik echt mijn uitdaging in kwijt. Ik doe veel nevenactiviteiten naast mijn werk in de zorg. Ik doe de planning, ik ben aandachtsvelder van verschillende gebieden, zoals de flexibele inhuur, infectiepreventie, hygiëne, rechterhand locatiemanager etc.

Ik begin, bij een volledige dagdienst, om 7 uur, die duurt tot 3 uur. ‘s ochtends hebben we eerst een korte overdracht met de nachtdienst. We lezen de dossiers en kijken naar de punten die, die dag gedaan moeten worden. Vervolgens loop ik op de belletjes van de bewoners of ik begin ik bij een bewoner, die altijd vroeg wakker is met de ADL. Om half 8 komt een collega, die blijft dan tot half 1, en die helpt mee in de ochtendzorg. Tussendoor medicijnen delen, dan eventueel door met de bewoners naar de huiskamer om te ontbijten als ze dat willen. Anders kunnen zij ook op de kamer eten. We passen ons aan, aan hen. Tegen half 11 is er koffie drinken in de huiskamer, dan proberen we iedere bewoner klaar te hebben zodat ze mee kunnen doen. Waarna ze een activiteit kunnen doen met de ab. Een spelletje, beweging, het is altijd verschillend. Dan gaan wij rapporteren, met familie of huisartsen bellen, terugkoppelingen geven.. Om half 1 gaan de bewoners lunchen, gezamenlijk in de huiskamer. We hebben 1 bewoonster die luncht altijd graag boven, daar brengen we de lunch naartoe en maken een praatje met haar. We schuiven dan zelf aan bij de lunch met de gastvrouw en de welzijnsmedewerker. Om half 2 ruimen we af, helpen we de gastvrouw met de vaat en ruimen we alles samen op. Zodat alles netjes aan kant is. Tussendoor gaan we met de bewoners iets doen, als er tijd is. Of we lopen een rondje in de tuin of we doen iets anders, wat de bewoner wil. Af en toe gaat er wel eens een medewerker met de bewoner naar het dorp bijvoorbeeld. Daarna gaan we rapporteren, dat doen we vaak ook tussendoor. We drinken koffie op de momenten dat het kan, maar de lunch is standaard, daar sluiten we altijd bij aan. Als laatste hebben we de overdracht en daarna ga ik naar huis.

De sfeer is gezellig, open, heel huiselijk. We dragen geen uniforms, maar eigen kleding. Het is echt een warme sfeer. De omgang met bewoners is goed. Het is altijd gezellig, we zijn in voor een geintje en zij ook. Open, eerlijk en transparant. Ik vind in de reguliere zorginstelling, zijn bewoners vaak meer een nummer, hier is dat niet zo. We noemen de bewoners bij de voornaam, dat willen zij ook graag. Het werk is heel veelzijdig, iedere dag is anders, we hebben geen vaste structuur. De zorg is echt bewoners gericht. Wat wil de bewoner en we proberen zoveel mogelijk daaraan te voldoen. De dag is echt nooit hetzelfde, het is afwisselend en anders. Je bent heel vrij in je doen en laten. Ik heb het gewoon heel erg naar mijn zin in. Je kunt veel zelf bepalen, je hebt veel vrijheid in je taken. Je kunt alles aangeven. We zijn eerlijk tegen elkaar als team, en het is ook heel gezellig en we maken veel geintjes samen.